Fokozott készültség
Felkészült a fokozatváltásra, a Megyei Igazgatóság, a közel 2200 kilométeres országos állami közúthálózat üzemeltetője az időjárási körülmények várhatóan rosszabbra fordulása miatt.
Az idei tél eddig kegyes volt a közlekedőkhöz és a közútkezelőhöz is egyaránt, ám az előrejelzések szerint február elejétől várhatóan most először kell majd a közútkezelőnek a téli beavatkozásokat országosan egyszerre végrehajtania. A már tavaly november közepe óta téli üzemmódban működő társaság a napokban újra ellenőrzi járműparkját, áttekinti a teendőket és munkatársait is felkészíti a várható rendkívüli feladatok lehető leghatékonyabban történő ellátására.
Szükség esetén országosan is elrendeli a négyes skálán a harmadik készültségi fokozatot, hogy még hatékonyabban végezhesse feladatát, vagyis az utak minél hamarabbi járhatóvá tételét!
A közútkezelők számára a téli időszakban elsődleges feladat a síkosság-mentesítés és a hóeltakarítás. A síkosság-mentesítési és a hóeltakarítási munkákat alapvetően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját gépei végzik. Ezek közül 30 úgynevezett eszközhordozó, amelyre hóekét, sószórót vagy hómaró adaptereket is lehet rögzíteni. Ezen kívül 7 rakodógépet és 7 hómarót tud hadrendbe állítani a cég, valamint 4 célgépet is bérel a téli szezonban. Ha ez nem lenne elég, akkor további szerződéses vállalkozókat is be tud vonni az elhárítási munkálatokba, ez adott esetben megyei szinten mintegy 51 plusz célgépet jelent.
A gépek felkészítésén kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Bács-Kiskun Megyei Igazgatósága a síkosság megszüntetésére közel 8 ezer tonna sót tárolt be, amelynek nagy része még rendelkezésre áll. A cég emellett nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre, ezért az érintett útszakaszok mellé a legveszélyeztetettebb szakaszokon védőeszközöket, hófogórácsokat és hálókat helyeztek ki a társaság szakemberei.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Bács-Kiskun Megyei Igazgatósága 5 üzemmérnökségének munkatársai jelenleg úgynevezett kettes ügyeleti fokozatban dolgoznak, ami az alapnál eggyel magasabb készültséget jelenti (összesen négy fokozat van). A cég szakemberei folyamatosan figyelik az időjárás előrejelzéseket. Amennyiben az időjárási viszonyok rosszabbra fordulnak fokozatváltást rendelnek el, illetve ezzel párhuzamosan megkezdik a síkosság ellen a preventív jellegű sózást, és ha szükségessé válik a hóeltakarítási munkákat is. -8 ºC alatt a só nem olvaszt, ekkor csak zúzalékkal tudjuk érdesíteni a pályát a hóekézés elvégzése után. Ezért a nagy hidegben fokozott óvatossággal kell a járműveket vezetni, mert síkos burkolat bárhol előfordulhat!
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arra kéri a közlekedőket, hogy a téli útviszonyok között különös körültekintéssel és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek, a Társaság só szórást, illetve ekézést végző járműveit megfelelő körültekintéssel közelítsék meg, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített és téli gumikkal ellátott járművekkel keljenek útra. Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről a cég megyei diszpécserszolgálatain kívül a társaság Útinform osztályától (www.kozut.hu) lehet információkat szerezni.