Gumihuszárok – volt egyszer egy zászlóalj
Archívum

Gumihuszárok – volt egyszer egy zászlóalj

Az idősebb halasiak szinte mindegyike, de a középkorúak egy része is sokszor még kerékpáros laktanyaként emlegeti a Kőrösi úti katonai objektumot. Bár abban 1956-tól szovjet alakulat állomásozott, mégis megmaradt a régi elnevezés. A fiatalabbak számára már nagyon furcsán hangzik: kerékpáros katonák. A 20. század első felében bizony létezett ilyen katonai egység. Sőt, az utolsó magyarországi zászlóalj éppen Kiskunhalason maradt meg.

Ez a „haditechnikai újítás” is az USA-ból indult ki. A polgárháború rádöbbentette az amerikaiakat, hogy a ló nem alkalmas, nem megfelelő az utánpótlás vonalak több száz kilométeres távolságain a szolgálatra az ottani hadsereg(ek) számára. Ezért kísérletezésbe fogtak. Az első kerékpáros egységek ott keltek útra. Az alakulat típus gyorsan elterjedt Nyugat-Európában majd kontinensünk keleti felén is. Elsősorban futár- és hadtápszolgálatokban vetették be a kerékpárosokat. Az Osztrák-Magyar Monarchia az első világháború táján állította fel az első ilyen századokat. A gyászos trianoni békeszerződés szövegében is szerepel, hogy országunk a diktátum következtében mennyi kerékpáros alakulattal rendelkezhet.

multikerekpar 021920 után Kiskunhalas gyakorlatilag határváros lett. A harmincas évek lassú és „titkos” fegyverkezése következtében megnyílt az út, hogy településünk laktanyát építhessen és állandóan itt állomásozó egysége legyen itt. Gömbös Gyula kormánypárti képviselő, honvédelmi miniszter 1931-es választási kampány ígéretében fogadalmat tett, hogy megvalósítja a halasiak régi álmát, és katonaságot kapnak. Bár a miniszter később „visszalépett” a már megnyert körzetből, de tartotta adott szavát. 1931-ben helyi vállalkozókkal megkezdődött az építkezés, és kuruc nóták dallamára 1932 szeptemberében az eredetileg Hajmáskéren állomásozó m. kir. „Balogh Ádám” honvéd kerékpáros zászlóalj begördült Kiskunhalasra.

A későbbiek folyamán más alakulatok (gyalogos, tüzér, harckocsizó) is érkeztek hozzánk. Anekdotaszerű történet, hogy a kiskunhalasi vasútállomáson a helyőrség tisztjei az újoncokat így fogadták: „Jobbra a gumihuszárok, balra a szőrős talpúak!” Vagyis állítólag így választották szét a kerékpáros zászlóaljhoz és a gyalogezredhez érkezőket.

A városvezetés és a tisztikar hamar egymásra talált. A katonákat a lakosság a szívébe zárta. Biztonságérzet mellett gazdaságilag semmultikerekpar 05 volt mindegy, hogy közel 500-1000 ember költözött a településre, akiknek élelmiszer-, és ruhaellátásra, valamint lakhatási- illetve szórakozási lehetőségekre volt szükségük. A katonák is aktívan bekapcsolódtak a közéletbe. Például a fásításban segédkeztek, vagy a helyi ünnepségek állandó résztvevőivé váltak. Sportklubot alakítottak, és megmérkőztek a helyiekkel. Sőt, amatőr színjátszóik rendszeresen felléptek a halasi (film)színházban. Természetesen szerelmek és házasságok is születtek a délceg fiatalemberek és a halasi hölgyek között. S persze sajnálatosan, nem kis bonyodalmak és tragédiák is történtek. Az élet a laktanyába nem mindenki számára volt jó. Sokan a családjuktól való távolságot igen rosszul viselték. Mások karrierje viszont itt indult el. Oszlányi Kornél vezérőrnagy, az alakulat egykori parancsnoka (1936-1940) - a második világháborúban egyedüliként - kapta meg 1944-ben a Katonai Mária Terézia Rend lovagkeresztet, ami a legmagasabb kitüntetés volt akkoriban. Pajtás Ernő szintén kerékpáros tiszt volt, és 1945-ben a Koronaőrség parancsnokaként ő menekíti ki az országból a nácik és a szovjetek elől a Szent Koronát.

A háborúk persze ezt az egységet sem hagyták érintetlenül. Első áldozatuk nem a második világégés idején, hanem már hamarabb az ország-gyarapításkor elesett. Kárpátalján 1939 márciusában egy fiatal halasi adta az életét a hazáért: „Zilah István maroknyi csapatát két szakasz ellenség hatszoros túlerő támadta meg a falu szélén. A kerékpáros raj, melynek tagjai majdnem mind halasiak voltak, vitézül harcolt a sokszoros túlerővel szemben, s ebben a harcban elöl járt Zilah István rajparancsnok. Mikor az ellenséges túlerő a hősiesen küzdő raj tüzétől alaposan megtizedelve visszavonult, bajtársai tüzelőállásában vértócsában fekve találták Zilah Istvánt. Puskájából és tölténytáskájából az utolsó töltényt is kilőtte, s úgy halt meg, mint egy igazi hősparancsnok: beosztottjainak vitéz magatartásával példát nyújtva. Szíven találta egy ellenséges lövedék és azonnal meghalt.” Kerékpárosaink Felvidéken (1938), Erdélyben (1940) majd Délvidéken (1941) is jártak, és teljesítettek katonai szolgálatot.

multikerekpar 01A második világháború poklát is megtapasztalták. Bár kezdetben igen sikeresen vetették be őket, méltók voltak jelmondatukhoz: Gyorsan, bátran, hűséggel”! A szovjet vendégmarasztaló sártengerben és felrobbantott hidak között is feltalálták magukat: „Előttük a Dnyeszter folyam zavaros víztömege hömpölygött magába ölelve a két hatalmas felrobbantott hidat. Honvédeink nem igen kedvelték ezeket a roncsokat, inkább ellenségre találtak volna. Azt könnyebb legyőzni, mint ezeket a mozdulatlan tönkretett szörnyeket a víz itt nagyon mély és sebes volt, áradó hullámai félelmetes zúgással örvénylették körül az útjukba álló hídroncsokat. (…) Árkászaink alaposan átvizsgálták a hidat és a helyszínen talált gerendák és deszkák segényével (értsd: segítségével) bürüt készítettek az első híd pilléréig. Ide 10 méter magas létrát ácsoltak, hogy fel lehessen jutni a pillér tetejére, ahonnan már az épen maradt részen a túlsó partra lehetett jutni. Artista mutatványnak is beillett volna az az átkelés. A honvéd vállára vette kerékpárját, a keskeny gerenda bürün egyensúlyozva jutott a pillérig és onnan kúszott fel a terhével a magasba. (…) Közben német felderítő egységek jelentek meg a folyóparton és csodálkoztak, hogy előttük már magyar csapatok vannak. Különösen nagyot néztek azonban akkor, amikor észrevették, hogy kerékpárosaink vállukon kerékpárral milyen merészen kúsznak felfelé az ingó létrán a magas pillérre.”

A későbbiekben a modern hadviselés révén egyre inkább kiütközött az elmaradt gépesítés a kerékpáros egységeknél. Jó részüket át is alakították harckocsizó alakulattá, végül egyedül a halasi maradt meg, de komoly (részben német) fegyverállományt kapott cserébe. Ám ez sem menthette meg őket 1944 nyarán a szinte teljes pusztulástól. Lengyel területen a m. kir. 1. lovashadosztály részeként ők is elvesztették fegyverzetük és katonáik kétharmadát. A magyarországi harcokban már csupán partizánakciókkal tudtak vesztességeket okozni az ellenségnek. Végül osztrák földön tették le a fegyvert, míg laktanyájuk idegen kézbe került.

Végső István