Győrfi Alen motorja a BMW német gyárában készül
Nagy dobásra készül a 2013-as évadban a H-Moto Team 23 éves magyar motorosa, Győrfi Alen. A magyar gyorsasági motorsport egyedüli Európa-bajnoka a korábbi évekhez hasonlóan idén is a Superbike világbajnokság egyik betétsorozatának számító FIM Superstock 1000 Kupa futamain fog indulni, ám új versenymotorjának és ideális felkészülési lehetőségeinek köszönhetően minden eddiginél nagyobb esélyekkel indul harcba a bivalyerős nemzetközi mezőnyben.
A kiskunhalasi fiatalember új motorján ugyanis jelenleg egy kiváló külföldi mérnökbrigád végzi az utolsó simításokat, nem máshol, mint a németországi BMW-gyárban. Jövő hét elején elvileg már itthon lesz az új motor, amivel Győrfi Alen a tervek szerint több mint 2000 tesztkilométert tehet meg az április 14-i szezonnyitó előtt, a Pirelli által a csapat rendelkezésére bocsájtott versenygumikon, egy kiváló francia futómű-állító szakember segítségével.
- A mai nappal nyilvánosságra hozták a FIM Superstock 1000-es Kupa 2013-as nevezési listáját. Magyar szempontból a legnagyobb pozitívum, hogy Győrfi Alen idén is ott lesz a mezőnyben, másik magyar pilóta viszont a korábbi hírekkel ellentétben sajnos nem csatlakozik hozzá. A H-Moto Team csapatfőnökeként, magyar szempontból hogyan értékeled ezt a hírt?
Kelemen Krisztián: - Az egyik szemem sír, a másik nevet. Egyrészről nagyon örülök neki, hogy Győrfi Alen idén is ott lesz a FIM Superstock 1000-es Kupa mezőnyében, ahol a terveink szerint mind a kilenc versenyen rajthoz áll majd, és reméljük, folyamatosan a pontszerzők között tud majd motorozni. A másik szemem viszont sír, mert bíztunk benne, hogy nem egyedüli magyarként kell ismét helytállnunk ebben a nagyon erős nemzetközi mezőnyben, és noha Juhász Dávid neve ezen a hivatalos nevezési listán nem szerepel, én továbbra is nagyon remélem, hogy legalább 1-2 futamon ő is rajthoz tud állni idén a Superstock 1000-ben. Ez úgy gondolom, csak jót tenne a magyar motorsportnak.
- Elnézve a nevezési listát, rendkívül erősnek tűnik az idei mezőny, telis tele neves, eredményes és tapasztalt külföldi versenyzőkkel, illetve kiválóan felkészített versenymotorokkal. Mi lehet itt a reális célkitűzés egy magyar csapat magyar versenyzője, Győrfi Alen számára?
Kelemen Krisztián: - Igen, nyugodtan nevezhetjük bombaerősnek az idei mezőnyt. A tavalyi első 3-4 helyezett versenyző idén is maradt a Superstock 1000-ben, és az újonnan érkezettek is komoly erősítést jelentenek, így idén még nehezebb lesz beférni a top10-be, mint az előző években volt. Technikai téren is nagyon komoly lesz a felhozatal, hiszen a Panigaléknak immár ez lesz a második évük a sorozatban, így a kezdeti gyerekbetegségeiket mostanra valószínűleg már teljesen kinőtték, és hát Kawasakik és BMW-k is szép számmal lesznek a mezőnyben. A mezőny tehát bombaerős, de ez nem változtat a korábban megfogalmazott célkitűzésünkön: Győrfi Alent lehetőleg minden futamon és az év végi összesítésben is a top10-ben szeretnénk tudni. Meggyőződésem, hogy versenyzőként neki ott a helye, és nagyon bízom benne, hogy idén a technikai háttér is megfelelő lesz ahhoz, hogy rendszeres helyet vívjon ki magának a top10-ben, bombaerős mezőny ide, bombaerős mezőny oda.
- Az április 14-i Aragón Nagydíjon immár két pilótával képviselteti magát a H-Moto Team a Superbike világbajnokság aktuális hétvégéjén. Örülsz, hogy Németh Balázs (Supersport 600) és Győrfi Alen (Superstock 1000) révén két külön kategóriában is a pályán tudhatsz majd 1-1 kiváló pilótát a csapatodból?
Kelemen Krisztián: - Abszolút, hiszen ez is volt a cél. Olyan versenyzőket szeretnék a csapatomban tudni, akikre hosszútávon lehet építeni, és akik jó szereplésük és eredményeik folytán akár külföldi versenyzőket is hozzánk tudnak csábítani a jövőben. Szeretnénk folyamatosan terjeszkedni, és egy nagyon komoly magyar csapattá kinőni magunkat ebben a rendkívül erős nemzetközi mezőnyben, ezért természetesen örülök, hogy két olyan kiváló versenyzőt segíthetünk a Supersport-vb-n, illetve a FIM Superstock 1000-es Kupában, mint Németh Balázs és Győrfi Alen.
- Balázs a Phillip Islanden szerencsétlenül bukott, és a kulcscsontját törte. Hogyan halad a rehabilitációval? Biztosnak tűnik aragóni indulása?
Kelemen Krisztián: - Balázs jól halad a rehabilitációval, és nagyon elszántan edz annak érdekében, hogy ott legyen az aragóni rajtrácson. Elkezdte az erőnléti gyakorlatokat, és közben az egyetemen is próbálja pótolni a hiányzásait, úgyhogy nincs egyszerű helyzetben: egyszerre több fronton kell helytállnia. Mi amiben tudjuk, igyekszünk megkönnyíteni a dolgát, és bízunk benne, hogy ott lesz a Supersport-vb aragóni futamán, és nemcsak hogy ott lesz, de néhány pontot is tud majd szerezni. Előtte még biztosítunk majd számára egy rövid tesztlehetőséget is az április 7-i, slovakiaringi Alpok-Adria futam előtt, hogy felmérjük, hogyan bírja a válla a terhelést. Az lesz a főpróba, reméljük, jól sikerült, és minden rendben lesz.
- Alen idén Hondáról BMW-re vált. Mit lehet tudni az új versenymotorjáról? Elárulnál, kérlek, néhány részletet a motor felkészítéséről? Mondhatjuk azt, hogy igazi gyári technikáról van szó?
Kelemen Krisztián: - Amikor motormárkát váltottunk, az is egyike volt a fontos szempontoknak, hogy Magyarországon már épült korábban ilyen motor, az egyik éppen Rizmayer Gábornak, aki tavaly magyar bajnok lett a BMW-vel, és azóta már ő is a mi csapatunkat erősíti, a másik pedig Sárkány Dezsőnek, aki Magyarország jelenlegi legjobban megépített pályamotorjának a tulajdonosa, így az ő segítsége aranyat ér. Kettejük közreműködésével sikerült elérni, hogy Németországban, a BMW gyárában lesznek az utolsó simítások elvégezve Alen motorján. Így némi túlzással valóban állíthatjuk, hogy ez egy igazi gyári BMW lesz, persze a Superstock 1000 szabályai szerint megépítve. Az elektronikára is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen idéntől lehet telemetriát használni a Superstock 1000-ben, és a BMW közreműködésének köszönhetően ilyen szempontból is ez lesz az egyik legjobban felkészített motor a szabályrendszer alapján. Az egyik legfrissebb szoftver lesz rátelepítve, így a kipörgésgátló és a motorkarakterisztika beállításait is ideális módon tudjuk majd finomra hangolni. Reményeink szerint az erőforrást olyan 195 lőerő környékére tudják majd beprogramozni nekünk Németországban, tehát teljesítményben is erősebb lesz a motor, mint a Honda volt. További komoly erősítést jelent csapatunknak, hogy a korábbi Superbike-vb-menő, azóta futómű-specialista francia, Eric Delcamp is a segítségünkre lesz a futómű beállításában. Magyarországra is ellátogat hozzánk a tesztünkre, és hatalmas könnyebbség lesz, hogy lesz egy olyan, igazán profi szakember, aki ebben is tud nekünk segíteni.
- Az április 14-i, aragóni szezonrajt előtt előreláthatólag mikor, hol és mennyit tud tesztelni Alen az új motorral? Milyen gumikat fogtok használni ezeken a teszteken?
Kelemen Krisztián: - A Pirelli gyártól sikerült beszerezni ugyanazt a fajta gumiabroncsot, amit a versenyeken is használni fog a mezőny a Superstock 1000-ben, így a saját privát tesztjeinket is ezekkel az abroncsokkal teljesíthetjük. Ez szintén komoly könnyebbséget jelent, hiszen nem kell majd a versenyhétvégén újrakalibrálni a futóművet csak azért, mert más méretű és keverékű abroncs kerül fel a motorra, mint amit a teszten használtunk. Ugyanaz az lesz az abroncs, így ideális módon tudjuk tökéletesíteni a beállításokat. Most hétvégén, március 22. és 24. között a Hungexpón fog tartózkodni a csapat, ahol az Autó-Motor-Tuning Show 2013 nevű rendezvényen veszünk részt. Noha nem egyszerre, de a H-Moto Team összes versenyzője ott lesz a helyszínen (Bitter Sándor, Győrfi Alen, Kis Viktória, Nagy Győző, Németh Balázs és Rizmayer Gábor is), ahol tehát állandó lesz csapatunk jelenléte. Ezt követően, jövő hétfőtől kezdve a Slovakiaringen és a Pannóniaringen megkezdjük intenzív, 7-8 napos tesztprogramunkat, melynek során Győrfi Alen a terveink szerint több mint 2000 kilométert fog motorozni új BMW-jével. Ez elég kell, hogy legyen ahhoz, hogy az új motor összes esetleges gyerekbetegsége előjöjjön, miközben az ideális beállításokat is megtaláljuk, és minden szempontból Alenre hangoljuk a motort. Végül, április 7-én Alent is elindítjuk a slovakiaringi Alpok-Adria futamon, hogy éles versenykörülmények között, de még igazi tét nélkül (az itthoni bajnokság végeredménybe nem szeretnénk beleszólni) is kipróbálhassa a motort az aragóni verseny előtt. A lényeg, hogy a tesztek végén Alen úgy szálljon le a motorról, hogy hiszi, érzi és tudja, hogy képes lesz idén a top10-ben végezni a FIM Superstock 1000 Kupában. Én tudom, hogy ott a helye, és bízom benne, hogy idén együtt sikerül elérnünk közösen kitűzött céljainkat.
FIM Superstock 1000 Kupa 2013 – hivatalos nevezési lista:
Rajtszám | Pilóta | Nemzet | Motor | Csapat |
47 | Eddi La Marra | ITA | Ducati | Barni Racing Team |
59 | Niccolò Canepa | ITA | Ducati | Barni Racing Team |
20 | Sylvain Barrier | FRA | BMW | GoldBet STK Team |
34 | Greg Gildenhuys | RSA | BMW | GoldBet STK Team |
32 | Lorenzo Savadori | ITA | Kawasaki | Team Pedercini |
36 | Leandro Mercado | ARG | Kawasaki | Team Pedercini |
11 | Jeremy Guarnoni | FRA | Kawasaki | MRS Kawasaki |
23 | Christophe Ponsson | LUX | Kawasaki | MRS Kawasaki |
71 | Christoffer Bergman | SWE | Kawasaki | BWG Racing Kawasaki Italia |
69 | David McFadden | RSA | Honda | EAB Ten Kate Junior Team |
9 | Ondrej Jezek | CZE | Ducati | SK-ENERGY Racing team |
55 | Tomas Svitok | SVK | Ducati | SK-ENERGY Racing team |
90 | Lucas Ockelfelt | SWE | Suzuki | K9 EdgeZone Racing |
40 | Győrfi Alen | HUN | BMW | H-Moto Team |
91 | Eeki Kuparinen | FIN | BMW | Motomarket Racing |
88 | Massimo Parziani | ITA | Aprilia | P.M.L. Racing Team |
15 | Simone Grotzkyj Giorgi | ITA | Kawasaki | Pedercini Racing Team |
21 | Alessandro Andreozzi | ITA | Kawasaki | Pedercini Team |
45 | Federico Dittadi | ITA | Kawasaki | Pedercini Team |