Szuperexpressz egyelőre nem lesz, de jelentős fejlesztés várható a Budapest-Kiskunhalas-Belgrád vasútvonalon
Archívum

Szuperexpressz egyelőre nem lesz, de jelentős fejlesztés várható a Budapest-Kiskunhalas-Belgrád vasútvonalon

Kiskunhalast is érinteni fogja a Budapest-Belgrád vasút vonal fejlesztése, amelyről múlt pénteken állapodott meg a szerb fővárosban Szíjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár szerb kollégájával. A közel 4 milliárd dolláros beruházás részben egy kínai fejlesztési hitelkeretből valósulhat meg, egyelőre azonban a szuperexpressz terve nem reális.

A szerb közlekedési minisztérium korábbi tájékoztatása szerint felmerült, hogy a részben kínai tőke és technológia bevonásával tervezett projekt akár 300 km/h-val száguldani képes vonatok fogadására is alkalmassá tehetné a pályát, ez azonban Szijjártó tájékoztatása szerint ma csak a távoli jövő ígéretének tűnik.

A két főváros közötti vasúti összeköttetés fejlesztését a jelenlegi egyetlen vágány modernizációjával és egy második vágány fektetésével képzelik el. Ezeken legfeljebb 160 km/h-val közlekedhetnének a vonatok, lényegében újra a húsz évvel ezelőtti tervek kerültek az asztalra.

A projekt összköltségét előzetesen 4 milliárd dollárra becsülik. Az összeg részben európai uniós forrásból, részben abból a 10 milliárd dolláros kínai fejlesztési hitelkeretből valósul meg, amelyet a kínai miniszterelnök tavaly áprilisban, varsói látogatása alkalmával hirdetett meg. A két ország vasúti vezetői elkezdik kidolgozni a fejlesztés konkrét költségvetését, továbblépni csak akkor lehet, ha a pontos számok, várhatóan június végére ismertté válnak.

Ezeket összevetik a hatástanulmányokban részletezett várható gazdasági előnyökkel, és utána dönthetnek a megvalósításról – közölte az államtitkár. (További részletek a Halasi Tükör legfrissebb számában)

Kép-szöveg: Pozsgai Ákos