Az olimpia miatt drágulhat a vasútfejlesztés
A tervek szerint november elejéig elkészül a szerződés a MÁV és a kivitelezési munkálatokat bonyolító projektvállalat között a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának építésére vonatkozóan, és létrehozzák a beruházást lebonyolító magyar–kínai közös vállalatot is. Közben a kormány legújabb számításai szerint húsz százalékkal is drágulhat a vasútvonal megépítése. A tervezett 472 helyett 550 milliárd forintba kerülne, amit részben az olimpia megrendezésének lehetőségével magyarázza a kormányzat. Kiderült az is, hogy az Európa Bizottság kötelezettségi eljárást fontolgat a tervezett vasútfejlesztéssel kapcsolatosan Magyarország ellen, mert átláthatatlannak tartja a beruházás előkészítésének egyes folyamatait.
A vasútvonal felújítása, nem csak a nemzetközi áruszállítást, de a személyi forgalmat is korszerűbbé, gyorsabbá tenné. Az észak-bácskai és a kiskunsági régióban élők is bizakodva várják a tervezett vasútfejlesztést, amely a térség gazdasági fejlődését is elősegítené. A megállapodás értelmében a Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonalon a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Összesen 350 kilométernyi, magyar oldalon pedig 166 kilométernyi vasúti szakaszt újítanak fel.
A beruházást 85 százalékban kínai kedvezményes kamatozású hitelből finanszírozó kínai fél, október 31-éig készíti el a finanszírozási ajánlatát. A várható költségek azonban már most láthatóan az előzetesen tervezettnél magasabbak lesznek, Közölte Szíjjártó Péter külgazdasági-és külügyminiszter egy budapesti szakai konferencián. A tárca vezetője a drágulást a tervezett budapesti olimpia rendezésének lehetőségével magyarázta. E szerint a becsült 472 milliárd forinttal szemben, 80 milliárd forinttal több, körülbelül 550 milliárd forintos költségvetéssel számolnak a magyar oldalon.
A hazai sajtóban napvilágot látott információk szerint még májusban kötelezettségi eljárást kezdeményezett az Európai Bizottság Magyarország ellen a tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésének előkészületei ügyében. Brüsszel szerint uniós versenyjogi szabályokat sérthet a kivitelezés tervezett formája, ráadásul az előkészületek sem átláthatóak, ezért felmerülhet akár a korrupció lehetősége is. A magyar kormány ugyanakkor kész a vitás kérdéseket tárgyalásos úton rendezni az Európai Bizottsággal, ha ez nem sikerül, akkor indulhat a kötelezettségi eljárás.
Kép-szöveg: Pozsgai Ákos