Nem drágul a parkolás
Már két és fél éve, az Intézkedési Tervnek nevezett 2011-es helyi megszorítások idején felmerült, hogy a városi bevételek növelésére emelni kellene a parkolási díjakat (is). Csütörtökön délután erről is vitázott a képviselő-testület.
A parkolókat fenntartó-üzemeltető Halasi Városgazda Zrt. ezért nemrég azt javasolta, hogy az alapdíj emelését 200 forint/óra díjról 240-re emelje a képviselő-testület, egyúttal a minimális negyedórás parkolási díjat 50-ről 60 forintra módosítsák. A drágítástól nem csak többletbevételt vártak, hanem azt is, hogy csökkenjen a belvárosban a személyautók forgalma. E mellett például a parkolókat hosszabb ideig igénybevevők (belvárosi dolgozók, üzlettulajdonosok) a belvárosi várakozóhelyek helyett használják az ingyeneseket – hátha akkor maradna elég hely másoknak is (és nem lenne annyi csinos luxuskocsi a járdákon… - a szerk.).
Ugyanakkor tény az is, hogy a parkolóüzemeltetés díja állandóan nő, mivel az ellenőrök bér- és a parkolóórák üzemeltetési költsége is emelkedik. Mindezzel együtt a bérletekre továbbra is elég olcsó ajánlatot tett a Városgazda. Például magánszemélyeknek a havi bérlet csak 1000 forintba’, az éves csak 12 ezresbe’ van.
Jekő Attila azt akarta tudni, mennyibe kerül a parkolóautomaták üzemeltetése? Molnár Ferenc Városgazda-vezető azt felelte, többéves koncepcióban gondolkodik a cég. Korábban elavult gépek szolgáltak, ezért évek alatt többmilliót kellett javításra, karbantartásra fordítani. Halász Balázs szerint rég kellett volna a változtatás, hisz a bérletek igen kedvező árúak.
Máté Lajos érdeklődött, hogy a Városgazda átutalja- e bevételeket, és a parkolóautomaták amortizációjával számol-e. Molnár Ferenc szerint erre úgy lenne forrás, ha kiterjesztenék a fizetőövezeteket.
Pajor Káslmán arra volt kíváncsi, számoltak-e azzal, hogy jövőre le lesz zárva több hónapra a belváros a városrekontrukciós felújítás miatt? A munkálatok ideje alatt maradnak fizetőövezete - válaszolt erre Molnár Ferenc. Itt Nagy Róbert azt vetette fel: előzetes terv kellene a felújítások előtt a forgalmi rend szabályzására.
Máté Lajos elmondta, kezdettől nem értett egyet a mostani rendszerrel, s most beigazolódott, hogy az nem életképes. A gépek fenntartását nem is hozza meg a jelenlegi szerkezet, de szerinte nem szabadna kiterjeszteni a fizetős zónákat.
Skribanek Zoltán szerint is visszatérő téma a parkolási rendszerünk, s tény, hogy ebből a városnak igazi bevétele nincs, legfeljebb forgalomkorlátozó szerepe van. Így ő nem javasolta a parkolásidíj-emelést. Ezzel Váradi Krisztián is egyetértett: szabályzó szerepe van a rendszernek, de a korábbi emelés után idén a drágítást nem támogatta.
Gyovai István szerint a „választási év” is benne van abban, hogy a testület most nem akar tarifát emelni, pedig a bérletek díja – a havi például 1000 forint – kedvező. Máté Lajosnak azt felelte: nem lesznek új parkolóórák, de a mostani konstrukciónak fontos kifutnia, ezért most a pluszbevételt nem szabadna elvonni.
Molnár Ferenc a szavazás előtt még hozzátette: ő is örökölte a rendszert, de vezetőként felelősséget vállal érte. Más tapasztalatok azt mutatták, beválhat a konstrukció. A pluszbevételek a várost is gyarapíthatnák, de akár le is lehet építeni a rendszert…
A városi képviselő-testület most úgy döntött: nem támogatják a parkolásidíj-emelést jövőre.
Szöveg: Kohout Zoltán