Lassú, de biztos növekedés az autópiacon
A hat éve mélyrepülésbe kezdett autókereskedelmi szektor megmaradt képviselői Kiskunhalason is komoly erőfeszítéseket tesznek az életben maradásért, az eredményes működésért. Juhász Tibor, a Fiat KB Autoteam vezetője szerint azonban már soha nem tér már viszsza az időszak, amikor különösebb erőfeszítés nélkül évente több százas nagyságrendben értékesítettek személyautókat.
– Egészen más működési szemlészemléletre késztette az autókereskedőket a gazdasági válság. Úgy foglalható össze tömören, hogy sokkal alacsonyabb költségbázis mentén, magasabb szolgáltatási színvonallal kell a minimális nyereséget elérni – mondja a halasi szakember, akinek autókereskedése a jó években csak személyautóból évi 200 darab feletti eladást produkált.
Az elmúlt évben összesen 130 darab új gépjárművet értékesítettek, amelynek kétharmada volt haszongépjármű. Továbbra is csak pislákol az új személyautó szegmens forgalma. Most már érezhető a majd fél évtizedes értékesítési csökkenés begyűrűzése a márkaszerviz forgalmán. A térségben is sok márkakereskedés és szerviz esett áldozatául a folyamatnak. A használtautó-piac területén élénkülés tapasztalható, a KB Autoteam Kft.-nek ugyan nem főprofilja, de az elmúlt évben 100 feletti használtautó-eladást regisztráltak.
Az új autók értékesítési mélyrepülését a szervizszolgáltatások kiszélesítésével igyekeznek pótolni. Így a bármilyen típusú márkák szervizelését erősítették, dízelműhelyt alakítottak ki és a gázzal autózóknak is létrehoztak egy beszerelő és karbantartó szervizrészleget. Erősítették az alkatrész-forgalmazást, amelyben a nehézgépjármű-ágazat hozott újat. Ugyancsak egy menekülési útvonalat jelent a karosszéria és fényező műhely. A szolgáltatásbővítésnek köszönhetően összességében 2014-ben sikerült teljesíteni a tervszintet és pozitívan zárta a cég az elmúlt esztendőt.
2015-re bizakodva tekint a KB Autoteam Kft. ügyvezetője enyhe forgalomnövekedésre számítva. Mi újság a használtautófronton? Mintegy húszszázalékos forgalomnövekedésről számolt be a 2013-as évhez képest Győri Zsolt használtautó-kereskedő is, amely arány megfelel a többi halasi használtautó-kereskedés forgalmának is.
Többnyire a német autómárkákat keresték a használt gépkocsik között, a vásárlók köre fele-fele részben volt közületi és magánszemély. A gazdasági válság előtti időszakhoz képest jelentősen csökkent a hitelre vásárlók köre, az autóvásárlások 90 százaléka készpénzes volt,
a vevők okulva a tapasztalatokból, nem mernek kockáztatni, épp ezért elsősorban a kisebb vagy középkategóriás gépkocsikat keresték, átlag 800-900 ezer forintos áron, maximum 1,5 millió forintig.
– Az értékesített használt gépjárművek fele volt import és fele hazai gépkocsi – mondta el Győri Zsolt. Szakemberek szerint a 20 évvel ezelőtt eladott több mint 230 ezer új autó még sokáig vágyálom marad, bár némi élénkülés azért érzékelhető a piacon. Tavaly csaknem 70 ezer új személygépkocsit adtak el, igaz, ennek 85 százalékát cégek vették meg, az emberek többségnek inkább csak használt autóra futja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint. Erdélyi Péter úgy véli, a tavalyi számok azt mutatják, hogy az autóértékesítésben egy lassú előrehaladás történik. – A válság mélypontján egyértelműen túl van most már az autópiac, az elmúlt esztendőben az egész magyar autópiac 23 százalékkal tudott növekedni, ez jelentős – véli a szakember. A használtautóeladás növekedésének köszönhetően azonban a hazai autópark most átlagosan 13 éves, ez 4-5 éve még csak 10 év volt.
Pozsgai Ákos