Referenciaprojekt a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakasza (galéria)
Gazdaság

Referenciaprojekt a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakasza (galéria)

Dr. Palkovics László(címképen) technológiai és ipari miniszter pénteken délután, Kiskőrösön tájékozódott a több mint 2 milliárd dollár értékű Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás munkálatairól. Az eseményen a miniszter vezetésével tartottak sajtótájékoztatót, amelyen az érintett országgyűlési képviselők, a MÁV és a kivitelező V-Híd Zrt. vezetők is részt vettek. A tájékoztatón újságírók munka közben láthatták a legkorszerűbb vasútépítéshez nélkülözhetetlen munkaeszközöket.

A több mint 2 milliárd dollár értékű Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás magyarországi szakasza referenciaprojekt, hiszen ez az első kínai-magyar fejlesztés, amelyet az Európai Unió szabályai szerint Magyarországon kínai partnerekkel közösen hajtanak végre - mondta Dr. Palkovics László technológiai és ipari miniszter pénteken, Kiskőrösön.

Dr. Palkovics László (balról a második) technológiai és ipari miniszter helyszíni bejárást tartott

Palkovics László hangsúlyozta: a 2025-re elkészülő beruházás jelenlegi szakaszában nagyteljesítményű speciális gépekkel dolgoznak a pálya kialakításán. Hozzátette: a Budapest-Belgrád vasútvonal teljes megújításával a Kínából Európába tartó áruk a görögországi kikötők érintésével leggyorsabban Magyarországon keresztül érhetik majd el úti céljukat. Stratégiai, hazai és nemzetközi szempontból is kiemelt jelentőségű a projekt - emelte ki. Kitért arra, hogy a vasútvonal részévé vált a Kínát, Ázsiát Európával összekötő, úgynevezett selyemútnak, amelynek Ukrajnán keresztül, Oroszország, Kazahsztán érintésével Kínába tartó szakasza most nem használható, de a Törökországon keresztül Európába érkező szakaszon biztosított a közlekedés. Nyáron a szerb, bolgár és török társminiszterekkel megállapodást írtak alá, hogy a Boszporusz alatt átjövő, úgynevezett középső selyemút is csatlakozik ebbe a vasútvonalba - közölte.

Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója

Palkovics László bejelentette, hogy a pályahasználati díj jelentős részét ebben az időszakban elengedik a fuvarozó vállalatoknak. Az év végéig 2,2 milliárd forinttal, jövőre 10 milliárd forinttal kevesebbet fizetnek majd a pálya használatáért, így nem tevődik át a közútra még ebben az átmeneti időszakban sem a vasúti forgalom illetve nem kerüli el Magyarországot - fűzte hozzá. A miniszter kitért arra is, hogy a pályaszakasz északi része a Budapest elővárosi forgalmat is támogatja majd, hiszen az ezáltal létrehozott ütemes menetrend a jelenlegi, körülbelül egymillió utasszámot lényegesen meg tudja majd emelni. Kifejezetten magas színvonalú, gyors, kényelmes és biztonságos közlekedési mód jelenik majd meg - közölte.   

Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta: a tavaly októberben kezdődött munkálatok most újabb, gyorsabb fázisba léptek. A kiskőrösi vasútállomáson elkezdődött a vágánystabilizáló nagygépes munkavégzés. A mintegy 160 kilométeres pálya 22,5 tonnás tengelyterhelésre épül, amely lehetővé teszi a gyors személyforgalmat és a nagy tömegű áruk szállítását - tette hozzá. Átépül 341 kilométer pálya, 91 szintbeni, kettő különszintű keresztezés, 13 gyalogos peronaluljáró, 26 lift, 29 ezer négyzetméter kényelmes beszállást biztosító magasperon épül, kialakítanak 381 P+R és 410 B+R parkolót. Továbbá 59 kilométeren zaj-és rezgésvédelmet. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re a közepes távolságú személy-és áruszállítás 50 százalékát vasútra és vízi útra terelje, ezáltal a közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást 60 százalékkal csökkentse - tette hozzá. A személyszállításban, elővárosi viszonylatban 20 perccel rövidebb lesz a menetidő, a Budapest-Kelebia útvonalon 1 órával rövidebb, a Budapest és Belgrád közötti jelenlegi csaknem 8 órás menetidő 3,5 órára fog csökkenni - számolt be.

Font Sándor országgyűlési képviselő beszél

Sárvári István, a kivitelező V-Híd Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy az elmúlt években mintegy 20 milliárd forintos befektetés során gépesítettek. Hozzátette: minden olyan géppel és nagy géppel rendelkeznek, amely ahhoz szükséges, hogy az időben és megfelelő minőségben építsék meg a vasútvonalakat. A vezérigazgató külön megköszönte a jelenlévő Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. (Chinese-Hungarian Railway Nonprofit Ltd.) munkatársainak hozzáértő, együttműködő szerepét.

A hézagmentes pályaépítéshez nélkülözhetetlen köszörű gép munka közben

Font Sándor, országgyűlési képviselő úgy vélte a megépülő vonalon a teherszállítás jelentős fejlődése mellett a személyszállítás felgyorsulása, új lakhatási dimenziókat teremt a térségben. Bányai Gábor országgyűlési képviselő, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos üdvözölte a térség szempontjából is kiemelt jelentőségű beruházást. A kormánybiztos kijelentette, hogy a beruházás belátható időn belül, „még a mi életünkben” megtérül. Bányai azt is hozzátette, hogy ma még nem mérhető fel az a térségfejlődési folyamat, amelyet a megújult Budapest-Belgrád vasútvonal gerjeszt majd a menetvonala környezetében.

Bányai Gábor kormánybiztos: "Még életünkben megtérül ez a beruházás."

A MÁV közleménye szerint a Soroksár és Kelebia között további szakaszokon is folyamatban vannak a munkálatok, Szeptember 1-től megindul a Kiskunhalas-Kisszállás szakaszon az új nyomvonal földmunkája a V-Híd tulajdonában lévő gépekkel és eszközökkel.

Forrás: MTI/Halasmédia
Képek: Kovács Iván