A Dukla környéki járások nélkülözik a vasútat és helyi buszjáratokat
Közélet

A Dukla környéki járások nélkülözik a vasútat és helyi buszjáratokat

A svidnik-i és stropkov-i járásokban nincs kiépített vasútvonal. A két városban helyi nyilvános buszjáratok sincsenek. Ez problémát jelent a régió lakosságának, amely ilyen szempontból hátrányos helyzetbe került. A városkörnyéki utasszállítás igyekszik megfelelően reagálni ezekre a kényelmetlenségekre.

Sem Svidnik-ba, sem Giraltovice-be sosem járt vonat. Az eszményi megoldás arra, hogyan lehet eljutni a fővárosból, Pozsonyból a régióba, az, hogy összekössük az InterCity vonat járatot a busszal. – Tudnak így közlekedni  a Zempléni régióban fekvő Secovce város lakói, ahova a vonatok már 2003 óta nem járnak. A „Zeleznicna Spolocnost Slovensko” [Szlovák Vasúttársaság] (ZSSK)  együttműködve a SAD Humenne, ARRIVA Michalovce és az Eurobus Kosice autóbuszos utasszállító cégekkel kidolgoztunk egy közös buszmenetrendet a hátrányos helyzetű régió számára. Tisztában vagyunk azzal, hogy az út nem ott ér véget, hogy leszállunk a vonatról az állomáson. Keresünk megoldásokat arra, hogy az utazó a lehető legközelebb kerüljön az uticéljához – mondja Filip Hlubocky, a ZSSK elnök-vezérigazgatója.

– Közösen a partnerekkel megállapodtunk abban, hogy két utolsó buszjárat megvárja az utolsó esti InterCity vonat érkezését – hozzáadja az igazgató. Az útdíj a rendes menettarifa szerinti. Svidnik-be vagy Giraltovice-be egy kysak-i átszállással lehet utazni. Ami a 17:33-kor Pozsonyból induló InterCity járatot illeti, az utasok igénybevehetik a SAD Humenne társaság autóbuszat minden munkanapon.  Ez a busz megvárja a vonat érkezését akár 20 percig is, ha ilyen szükség adódik. Pénteki napokon kiegészítő buszjáratok vannak a két korábbi IC vonattal összehangolva is. Kosice-ból munkanapokon és vasárnap hat buszjárat áll rendelkezésre Secovice felé, szombaton pedig négy. A mozgósított ARRIVA Michalovce társaság-felé busz várja az esti IC járatot akár 10 percig. Kosice-ból és Kysak-ból a ZSSK menetrend szerinti vonatösszekötés van Presov, Sabinov, Lipany, Vranov nad Toplou, Trbisov, Michalovce, Strazske és Humenne viszonylatban úgy gyorsvonatokkal, mint az IC-járatokkal is – tájékoztatott Tomas Kovac, a ZSSK vasúttársaság szóvivője és társadalmi kapcsolatok osztályának vezetője. Humenne-ben a vonatokat összehangolták a Medzilaborce-be, Sniny-be és Stakcin-ba járó személyvonatokkal.

A Szlovák Köztársasági Vasútak említést tesznek a saját weblapján a svidnik-i vasútról. – Az 1943-ban üzembe helyezték a Kapusany pri Presove – Strazske vonalat. Párhuzamosan a Kapusany pri Presove – Strazske közötti vasútvonal befejező munkálataival zajlott ennél a vonalnál az 57-kilométeres elágazásnak a tervelőkészítése, Nizny Hrabovec – Svidnik között. A projektben a tervezett vonal az Ondava völgyében ment. Az előkészítést megállítottak a közeledő háború befejezése miatt – közzéteszi a www.zsr.sk weblap.

Az eperjesi megye az idén szinten készül különjáratokkal a nyári szezonra. A turistáknak megkönnyítik az eljutást a Domasa, az Olublói Var, a Pienini hegység irányába és a szlovák északkeletre. Szezonális összeköttetéseket egész nyáron, akár szeptemberig lehet majd igénybe venni.

Idén különbuszok megint viszik majd a turistákat a Bohemia hajó állomásra a Domasa-n. Munkanapokon indulnak a Hanusovce nad Toplou állomásból 9:50 – kor és 14:05 – kor. Visszaútra Domasa, Dobra szabadidős zónából indulnak majd 10:45 – kor és 15:00 – kor átszállási lehetőséggel további járatokra Eperjes irányában. Ezek a buszok augusztus végéig közlekednek majd.

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

A projektet a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alap Visegrádi Támogatások keretében. Az alap küldetése a fenntartható közép-európai regionális együttműködésre vonatkozó ötletek előmozdítása.

#VisegradFund, #V4, #Visegrad