Busszal, vonattal a Dél-Alföldön
Közélet

Busszal, vonattal a Dél-Alföldön

Magyarország déli területein buszra vagy vonatra szállnak azok, akik távolabbi úti célra tartanak, és tömegközlekedési eszközöket szeretnék igénybe venni. Az ország pár nagyvárosát leszámítva villamosok, trolik nem járnak, így a településeken belül is az autóbuszos tömegközlekedés a jellemző. A térség közösségi közlekedése hatalmas változás előtt áll, hiszen megkezdődött a Budapest-Belgrád vasúti fejlesztés, ami jelentősen lerövidíti a most még igencsak hosszú menetidőt.

A tömegközlekedés Magyarország déli régiójában is összekötő kapocs a települések között. Sokan járnak személyautóval, kisebb távokra kerékpárral, de nagy jelentősége van a buszjáratoknak is. Naponta több százan ülnek buszra, hogy eljussanak munkahelyükre, iskoláikba vagy elérjék a városokban működő szolgáltatásokat, intézményeket. 

A települések közötti buszszolgáltatást a több mint 90 éves múlttal rendelkező Volánbusz Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság látja el. Az utasok közlekedését jegyelővételi, helyfoglalási, valamint online jegy- és bérletvásárlási lehetőséggel teszik kényelmesebbé. Az utasok bérleteket válthatnak, és különböző kedvezményeket vehetnek igénybe, ilyen például a diákok és a nyugdíjasok kedvezménye. A közlekedési társaság 2018-ban indított jármű-fiatalítási programjának keretében eddig több mint 800 új és újszerű autóbuszt helyezett forgalomba, így például 2020-ban több mint 27 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe országos szinten. A buszmegállókat, buszpályaudvarokat is modernizálják. Kiskunhalkason is hamarosan elkészül egy új, a réginél jóval korszerűbb buszpályaudvar. A menetrendeket évente felülvizsgálják a lakosság véleményét, észrevételeit is figyelembe véve. A térség nagyobb településein belül helyi buszjáratok működnek. Ezek főként a reggeli órákban és az iskola, illetve a munkaidő végével bonyolítanak nagy forgalmat, ezért többnyire egyszerre sok embert szállítani tudó csuklós buszokat üzemeltetnek e célra. A városon belüli buszközlekedés is kínál kedvezményeket, aki gyakran használja ezeket a járatokat, bérletet vált.

A Duna-Tisza közének lakói közül sokan vonatra szállnak, ha nagyobb távolságokat szeretnének megtenni, de akár két település között is használják a vasúti közlekedést elsősorban a naponta ingázók. A Magyarországot átszelő Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése egy új lendületet adhat a régió vasúti közlekedésének. A jelenlegi rossz állapotú pályán hosszadalmas elzötyögni például a déli határtól és közeléből – Kelebia, Kiskunhalas - a fővárosba. Hosszas előkészítő munka után 2021 októberében ünnepélyes keretek között a kiskunhalasi vasútállomáson rakták le a beruházás magyarországi szakaszának alapkövét.  A korszerűsítés több mint 150 km-es szakaszán – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométer hosszban valósul meg a vasútfejlesztés.

A beruházásnak 2025-re kell elkészülnie. A vasútvonal az építés és kétvágányúsítás után mind az utasok, mind pedig az áruszállítás számára versenyképes szolgáltatást nyújt majd.  A tervek szerint 160 km/óra lesz az engedélyezett sebesség és 188 ezer négyzetméter zajvédő fal épül. Az újonnan épülő peronok magassága a sínkorona felett 55 cm magas lesz, amely minden utas számára biztosítja az akadálymentes be- és kiszállást az esélyegyenlőség érdekében. Öt új állomásépület lesz: Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön, Fülöpszálláson, és Kiskőrösön; továbbá a mostani, meglévő épületet felújítják Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Kunszentmiklós-Tass, Szabadszálás, Kiskunhalas és Kelebia vasútállomásain. Ezen felül 410 új P+R, 440 új B+R parkoló áll majd az utazók rendelkezésére. Fejlesztik az utas tájékoztatást, új élet- és vagyonvédelmi berendezéseket telepítenek, peronkamerákkal növelve a biztonságot.

Ez a beruházás az utas szállítás mellett a teherszállítást érintően is változásokat hoz. A teherszállítás számára az új pálya lehetővé teszi majd a 225 kN tengelyterhelést, és az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 740 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak. Mindezt egy olyan nemzetközi konzorcium valósítja meg, amelyben jelentős kínai szereplők is vannak nagy gyakorlati tapasztalattal, a legkorszerűbb vasúti technológiákkal – hangzott el a fejlesztés kiskunhalasi alapkőletételénél. A Budapest-Belgrád vasúti korszerűsítés és kapacitásbővítés egyszerre gyarapítja a nemzetgazdaságot, a hazai zöld közlekedéstechnológiát, bővíti a magyar-kínai és magyar-szerb kapcsolatokat is.

A kötött pályás teherszállítás versenyképességének megerősítése hozzájárul a közlekedészöldítési erőfeszítések sikeréhez és a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél eléréséhez. A hazai vasútprogram kiemelt céljai közé tartozik, hogy Magyarország a földrajzi helyzetéből adódó lehetőségekkel élve Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon. A Budapest-Belgrád vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között - hangsúlyozta Palkovics László, a Budapest-Belgrád projekt kormánybiztosa, innovációs és technológiai miniszter.

A térség legmodernebb vasútjának megépítése még közelebb hozhatja a kapcsolatot a két szomszédos ország, Szerbia és Magyarország között. A projekt megvalósítása a több mint egy évszázada megkezdett munka befejezésének is tekinthető. Ennek a vasútvonalnak nagy történelmi múltja van. A XIX. században a budapesti arisztokrácia és a nagypolgárok nyáron becsukták palotáik ablakát, bezárták a lakásokat, és családostól, cselédestül vonatra ültek és elutaztak a Monarchia leghíresebb üdülőhelyeire.

A XIX. század második felében és a századfordulón nem is tartották igazán előkelőnek azt a személyt, akinek nem volt villája Abbáziában – ma Opatija. A magyar vasúttársaság ma is szervez külföldi túrákat, népszerű például vonatra szállni és Prágában pár napos kirándulást tenni. A START Europa menetjegyek például már 15 országba kínálnak kedvezményes utazási lehetőséget. Szinte bármely magyar állomásról lehet ilyen jegyet váltani a célországok szinte minden állomására. Egy START Europa jeggyel utazó felnőttel legfeljebb három, 6 és 14 év közötti gyermek utazhat együtt a kedvezményes áron, a 6 évesnél fiatalabb gyermekeknek pedig az utazás ingyenes.

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

A projektet a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alap Visegrádi Támogatások keretében. Az alap küldetése a fenntartható közép-európai regionális együttműködésre vonatkozó ötletek előmozdítása.

#VisegradFund, #V4, #Visegrad