
Fontos, hogy a diákok mozogjanak
Kiskunhalason a szülők és a pedagógusok nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kiskunhalasi Tagintézménye segíti, amelynek egyik szakfeladata a gyógytestnevelés. Ennek részleteiről és fontosságáról számolt be lapunknak a foglalkozásokban érintett gyógytestnevelő.
- A gyógytestnevelés azokkal a tanulókkal foglalkozik, akik valamilyen egészségügyi probléma miatt a hagyományos testnevelési órákon csak részben, vagy egyáltalán nem tudnak részt venni. Gyógytestnevelési órára akkor kerül a gyermek, ha a testnevelési órán végzendő gyakorlatok károsak lehetnek a testi fejlődésére és az iskolaorvos részlegesen vagy teljesen felmenti. Főbb csoportjai a mozgásszervi-tartási rendellenességek és deformitások, belgyógyászati elváltozások, neurológiai elváltozások és zavarok, illetve a szemészeti elváltozások. A gyógytestnevelés az iskolában zajlik – számolt be a részletekről Törjék Szilvia, gyógytestnevelő.

Mint megtudtuk, a terhelhetőség-, illetve a végezhető sporttevékenység szempontjából a tanulót két kategóriába sorolhatja az iskolaorvos. Az egyik, amikor a tanuló részt vehet a testnevelés órán is, de kötelező számára a gyógytestnevelés óra. A másik eset pedig, amikor a tanuló csak a gyógytestnevelési órákon vehet részt, ami kötelező is számára.

A tanulónak minden esetben biztosítani kell a mindennapos testnevelésen való részvételt. A gyógytestnevelési órán részt vevő tanulók létszáma a gyermekek állapotától, a fejlesztés céljától és az iskolaorvos javaslatától függ. A testnevelési kategória megváltoztatásáról kizárólag az iskolaorvos jogosult dönteni. A gyógytestnevelés megszervezése, a megfelelő szakember biztosítása a pedagógiai szakszolgálat feladata. A feladatellátás a kijelölt nevelési-oktatási intézményekben történik. A beutalt tanulóknak mindaddig kötelező gyógytestnevelési órára járni, amíg az iskolaorvos – saját, vagy szakorvosi vélemény alapján – másképp nem dönt.

- Az órákon differenciált, a gyerekre szabott képességfejlesztés folyik, figyelembe véve a betegségtípust, a mozgásszervi elváltozást. A cél a testi és a lelki egészség megőrzése, az egészségügyi elváltozások korrigálása, a deformitások prevenciója, a testi képességek fejlesztése, a mozgásigény kialakítása, valamint a mozgásműveltség fejlesztése - mondta el a szakember.