
Hogyan működik a helyi közlekedés? Ezt kell tudnod a szandeci MPK-ról
A COVID-19 világjárvány kitörése előtt Nowy Sącz-ban a városi buszokon évente majdnem 13 millió utas utazott. A koronavírus azt okozta, hogy ez a szám 2020 évben 8,5 millióra esett. Két pandémiás év után a buszok újra kezdenek utazókkal feltöltődni.
Nowy Sącz-ban a nyilvános utasszállítás a városi autóbuszos táboron alapszik, amivel a Városi Közlekedési Vállalat (MPK) rendelkezik. Igazán sok ember veszi ezeket naponta igénybe.
A városi buszok a város határán belül, valamint a környező településekre is járnak – azokban a községekben, amelyekkel az MPK községközti megállapodást kötött. – A szandeci buszok a következő községeket bejárjak: Stary Sącz, Kamionka Wielka, Podegrodzie, Nawojowa, Łącko, Łukowica, Grybów – sorolja az újszandeci MPK elnöke Jerzy Leszczyński.
A Szandeci Föld fővárosában az autóbuszok 18 városi vonalon közlekednek, a közigazgatási határán kívül pedig 17 elővárosi vonalon. Az MPK felszerelése összesen 82 buszból áll, ebből 8 az olyan, amely földgázt tankol az üzemanyagtartályba. Sajnos a gázáremelés azt eredményezte, hogy közgazdaság legyőzte az ökológiát. A gázüzemű buszok úgy Nowy Sącz-ban, mint a szomszédos településeken csak hétköznapokon járnak. Hétvégeken takarékossági okokból nem hagyjak el az MPK telepet. Szombat-vasárnaponként a város és a régió területén más autóbuszok járnak.

2020 óta Nowy Sącz város lakossága – a szandeci kártya tulajdonosai – ingyen utazhatnak a városi buszon. A város körbevevő községekben a kártya nem kerül kiadásra a lakosság részére. Már majdnem 40 ezer kártya kiadására került sor. A lakossági közlekedés költséget a városi költségvetésből fedezik.
Mennyi egy jegy, bérlet ára?
- egymenetes jegy Nowy Sącz-ban 3 zloty, tízmenetes bérlet 27 zloty
- elővárosi I zónába vagy az I.-ból a II. zónába a menetjegy 3,30 zloty
- elővárosi II zónába egy menetjegy 3,80-ba kerül
Lehet természetesen időszaki bérleteket is kiváltani.
A menetjegyeket a városban több helyen lehet vásárolni, valamint négy Vevőszolgálati Ponton. Ezekben lehetőség nyílik menetjegyvásárlásra, lehet bérletet is váltani és elektronikus jegytárcát is feltölteni.
A Vevőszolgálati Pontnál kiváltható az elektronikus menetjegy, amely időszakos bérlet és elektronikus pénztárca hordozója is lehet. Az utas a pénztárcafeltöltésnek köszönhetően rendezheti a menetdíjat a buszon; elegendő azt tetszés szerinti összeggel feltölteni - a névleges lehetőség a következő összegekre van beállítva: 1, 2, 5, 10, 20, 50 zloty. A pénztárca maximális összege 150 zloty.
Az elektronikus pénztárcát használó menetdíjkedvezményben részésül. Egy menet fel- és leszállásnak a regisztrálása 0,20 zl visszatérést jelent, helyi kedvezményes jegy esetén ez 0,15 złoty, jogtörvényi kedvezményre jogosultnál ez az összeg 0,10 zloty. Lehetőség nyílik meg az kedvezmény igénybevételére un. rövid menetnél és az átszállásos menetjegynél is.

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.
A projektet a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alap Visegrádi Támogatások keretében. Az alap küldetése a fenntartható közép-európai regionális együttműködésre vonatkozó ötletek előmozdítása.
#VisegradFund, #V4, #Visegrad
