Petőfi Sándor is szavalhatna
Kultúra

Petőfi Sándor is szavalhatna

A technika fejlődésével majdnem minden megtörténhet. A digitális kommunikáció, a képi tartalmak új irányt vettek. Az eredmény bosszantó, meglepő, hatásvadász és szórakoztató egyaránt lehet.

Dr. Veszelszki Ágnes tanszékvezető egyetemi docens vezetésével a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportja azt vizsgálja, mennyire hihetünk a szemünknek. Elemzéseik után közzéteszik tapasztalataikat.

- Azt vizsgáljuk Horváth Lina doktoranduszommal és Mezriczky Marcell mesterszakos hallgatómmal, hogy az interneten található megtévesztő szándékú tartalmak hogyan hatnak a befogadókra. Idetartoznak a photoshoppolt, manipulált, mesterségesen megváltoztatott fotók; a CGI, vagyis a filmekben is használt számítógépes grafika és az ezzel létrehozott, élethű emberi figurák, illetve a deepfake-videók is. A deepfake olyan valósághű videómanipulációt jelent, amelynek során egy videót úgy változtatnak meg a mesterséges intelligencia, a mélytanulás (a deeplearning szóból ered az elnevezésben a deep előtag) segítségével, hogy az abban szereplő szájába olyan mondatokat adnak, amelyeket ő soha nem mondana – mutatott rá dr. Veszelszki Ágnes. - A deepfake nem csupán megtévesztésre, bosszúállásra szolgálhat: lehet szórakoztató tartalom (kiváló paródiák készülnek ezzel a módszerrel), vagy régi fényképek szereplőit (dédszülőket, felmenőket, híres embereket) is mozgóképessé lehet tenni. Sőt még az oktatásba is be lehet vonni a deepfake-et. Gondoljuk csak el, milyen érzés lenne, ha március 15-én Petőfi Sándor szavalná el videón a Nemzeti dalt! Ehhez persze az kellene, hogy ismerjük a hangját és a jellegzetes mozdulatait – de alapvetően a technika már ezt is lehetővé tenné – fűzte hozzá a kiskunhalasi kötődésű nyelvész, kutató.

A kutatócsoport most egy nagyívű kérdőíves kutatást készít egy online kitölthető teszttel (https://forms.gle/HQxBUXcJ2B11KMEh6): a válaszadóknak 18 képről és videórészletről kell eldönteniük, hogy az vajon eredeti vagy pedig módosított-manipulált tartalom-e. A kérdőív végén a pontszámon kívül szöveges visszajelzést is adnak az eredményről. Bárki, aki tesztelni szeretné, hogy megtévesztik-e őt a (közösségi) médiában szereplő tartalmak, próbára teheti itt magát.

A témáról bővebben is olvashatnak a Halasi Tükör hetilapban március második felében.

Indexkép: Fábry-produkció
Belső fotó: Mészáros Eszter