Alföldi régiónk bringás paradicsom
Sport

Alföldi régiónk bringás paradicsom

Bács-Kiskun Megyében, és szűkebb térségünkben, a Kiskunhalasi Járásában elterjedt közlekedési eszköz a kerékpár. A biciklizés a mindennapok közlekedésén túl rekreációs sportként is népszerű. Az alföldi jellegű, sík vidékünk kellemes környezetet kínál a pedálos kirándulásokhoz, a bringák vasúton is szállíthatók. Az utóbbi egy-másfél évtizedben a kerékpárút hálózat egyre jobban kiépült. A magyar kerékpáros kultúra sokat fejlődött, de vannak még tartalékok. Baráti társaságok, sportklubok szervezik a térség bringás életét.

Szerbiával határos régiónk kerékpáros barát térség. Sík jellege miatt az itt élők mindennapos közlekedési eszköze a bicikli, amit munkába járásra, bevásárláshoz, kisebb szállítási feladatokra használnak. Egyre több kerékpárút épül a megyében. A régió önkormányzatai különböző hazai és európai uniós forrásokból belterületi és a településeket összekötő külterületi kerékpárút hálózatokat építenek a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel együttműködve. Ezen kerékpárutak biztonságos közlekedést nyújtanak a bringásoknak. Fontos azonban megjegyezni, hogy belterületen gyakran előfordul a kerékpárutak megosztása a gyalogos forgalommal. Erre minden esetben közlekedési táblák és útfelfestések figyelmeztetnek.

A kerékpározáshoz Magyarországon nem kell külön engedély. Az általános közlekedési szabályok megismerését a magyar alapoktatási rendszer szorgalmazza. A rendőrség és civil szervezetek mobil bringás közlekedési parkkal segítik a fiatalok képzését. Kerékpáros fejvédő használata nem kötelező, de ajánlott. A kerékpáron kötelező felszerelés az első-hátsó világítás, a küllőprizmák és a csengő.

Országúti kerékpáros csapat

Járásunk központjából, Kiskunhalasról a Soltvadkert-Kiskőrös- Akasztó vonalon közel 40 kilométeres összefüggő kerékpárút található. Kiskunhalasról, Soltvadkerten át, a megyeszékhely, Kecskemét közelébe vezet kisebb megszakításokkal kerékpárút (40 km). A Dél-Alföldet keresztülszelő Szeged-Baja kerékpárút hossza közel 100 kilométer. Ezeken túl számos településről vezet ki biztonságos 5-10 km-es hosszúságú kerékpárút. Az EuroVelo (13-as) úthálózat tervezett magyarországi szakasza (Lengyelországot és Szlovákiát is érinti) térségünkön is áthalad majd a szerb határ mentén.

A kerékpárutak mellett a normál közutak is jó lehetőséget nyújtanak a kerékpárosoknak. A nemzetközi közlekedésben szerepet játszó, kétszámjegyű főútvonalak nagy forgalmúak, különösen az 53-as számú. Turisztikai vagy sportolási célzattal előnyösebb a kevésbé forgalmas utakon kerekezni. A magyar közlekedési kultúrában számítani kell arra, hogy a járművezetők nem udvariaskodnak a bringásokkal, hiába jelzik táblákon az út mentén a 1,5 méteres előzési oldaltávolságot számukra.

Belterületi kerékpárúton (Kelebia) bringás család

A bringás túrázóknak jó opció lehet a vasúti közlekedés igénybevétele azon útszakaszok kihagyására, amelyeket túl forgalmasnak, kevésbé látványosnak ítélnek. Térségünk az égtájak minden irányába rendelkezik vasúthálózattal. Az állomásokat táblák jelzik, könnyen megtalálhatóak. A járatok jellemzően rendelkeznek kerékpárszállító kocsival. Külön kerékpárjegy (nem drága) váltható a járatokon, amelyeken biztonságosan elhelyezhetők a bringák.

Az Alföld változatos talaján (homokos, agyagos, szórt kavicsos, kemény földutas) egyre népszerűbb a terepkerékpározás. Ezek a földutak trekking, gravel vagy mountain bike-kal jól járhatók és a térképhálózaton (Google, Strava) könnyen nyomon követhetők. Magyarország ezen vidékén jellemző a tanyavilág, ami a pusztában önellátó életformát élő emberek lakóhelyét jelenti. A földutak általában, e lakóhelyek összekötői. Az erdőkön, mezőkön, pusztákon átvezető túraútvonalak jó alkalmat kínálnak a térség növény és állatvilágának testközelből való megismerésére, de célszerű helyismerettel rendelkező túravezetőt igénybe venni.

Mobil közlekedési parkban tanulják a szabályokat a gyerekek

Az alföldi kerékpározás nagy élmény. Hosszú egyenesek, végeláthatatlan pusztaság, no meg szél jellemzi, ami komoly erőpróbát jelent olykor a bringásoknak. A régióban több kerékpárműfajban (országúti, terep, túra kerékpározás) működnek baráti csapatok, bringás klubok, amelyek főleg hétvégeken terveznek közös kirándulásokat, házi versenyeket, teljesítménytúrákat. A csapatok közösségi oldalakon (Facebook) hirdetik magukat. Nyitottak, bárki csatlakozhat programjaikhoz. A teljesség igénye nélkül néhány: Pedal & Caffé, Halasi Bringabarát Klub, Kalocsai Tekergők, Kiskunfélegyházi Amatőr Kerékpáros Klub, Kecskeméti Első Sor.

Rendőrségi kíséret a Kiskunhalas-Szabadka Barátság Kerékpártúrán

A térség és hazánk egyik legnagyobb határon átnyúló kerékpáros dzsemborija, már több mint 10 éve az augusztus végén megrendezésre kerülő Kiskunhalas-Szabadka Barátság Kerékpártúra. A jó hangulatú, sok résztvevős, 100 km-t meghaladó túrát a Halasi Média és Kultúra Nonprofit Kft. szervezi. Reméljük rövid kerékpáros ismertetőnk alapján, a V4-ek országaiból sokan döntenek majd úgy, hogy kerékpáros kalandjuk célpontjának választják régiónkat! Mi szeretettel várjuk őket és segítünk a régiós eligazodásban.

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

A projektet a Cseh Köztársaság, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alap Visegrádi Támogatások keretében. Az alap küldetése a fenntartható közép-európai regionális együttműködésre vonatkozó ötletek előmozdítása.

#VisegradFund, #V4, #Visegrad