
Óvatosan a banki adatokkal, kibercsalókra figyelmeztetnek
Piackutatásra, illetve az ügyfelek bankkártyájáról indított állítólagos jogtalan tranzakciók miatti egyeztetésre hivatkoznak azok a kibercsalók, akik a Magyar Nemzeti Bank nevében hívnak fel telefonon fogyasztókat, és így próbálják megtudni azok bizalmas banki adatait. A pénzintézetek és a rendőrség is mindenkit arra kér, hogy legyenek óvatosak és ne adják ki banki adataikat.
A csalók egyik csoportja – a telefonos hívás során a jegybank munkatársaként bemutatkozva — azt jelezte az ügyfeleknek, hogy jogtalan tranzakciót (utalást, készpénzfelvételt, limitemelést) kezdeményeztek a számlájukról és ezért szükséges „adatokat egyeztetni”. Ennek során megszerezni tervezik a bankszámla vagy bankkártya-adatokat, a tulajdonos nevét, kártyaszámát, illetve a kártya hátlapján található háromjegyű CVC-kódot is. Ezek birtokában online vásárlásokkal emelik le az ügyfelek pénzét azok bankszámlájáról jellemzően olyan Európán kívüli webáruházas vásárlások útján, amely esetén nincs szükség kétfaktoros, megerősített ügyfélazonosításra.
A kiberbűnözők másik csoportja magát szintén az MNB munkatársának kiadva „telefonos piackutatást” végez, azt tudakolva, hogy a felhívott ügyfél értesült-e a banki csalásokról. A beszélgetés során eloszlatják az ügyfél gyanakvását, éberségét, majd egy adott ponton ők is azok banki adatait kérik el tőlük. Ebben az esetben is a fogyasztók megkárosítása a nyilvánvaló cél.
A Magyar Nemzeti Bank soha semmilyen ürüggyel nem kéri el az ügyfelektől telefonos, elektronikus úton azok bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatait – álla pénzintézet közleményében. Ha egy ügyfél mégis megadta bizalmas azonosítóit, érdemes azt haladéktalanul bejelenteni a bankjának és a rendőrségnek. Ha az MNB a nevével való visszaélés kapcsán károsultakról szerez tudomást, minden esetben maga is büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.
A rendőrség az áldozattá válás elkerülése érdekében kéri, fogadják meg a következő tanácsokat:
- Minden esetben kérjenek egy kis időt, és azonnal ellenőrizzék a hívás valóságtartalmát! Lehetőleg ne döntsenek egyedül!
- Soha ne adják ki telefonon az internetbanki azonosítókat, a fizetéshez szükséges bankkártyaadatokat, ugyanis a csalók a kártyaszámmal, az érvényességi idővel és a háromjegyű CVC-kóddal azonnal hozzáférhetnek a pénzükhöz.
- Más kérésére semmilyen alkalmazást, programot ne telepítsenek a számítógépre vagy a mobiltelefonra, még akkor sem, ha azt a bank vagy szolgáltató nevében kérik!
- Bűncselekmény gyanúja esetén azonnal jelentsék be a rendőrségnek!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információk, aktualitások, tanácsok találhatók a KiberPajzs oldalán.