Gazdaság
Újabb létszámleépítés a DÉMÁSZ-nál?
A sok túlórára panaszkodnak az EDF DÉMÁSZ szerelői és adminisztratív dolgozói, akik a tavalyi létszámleépítés miatt brutálisan soktúlmunkát kell, hogy vállaljanak a szakszervezet szerint. A társaság a 2013-ban bevezetett rezsicsökkentés és a többi szolgáltatót is érintő adórendszer változások terheit igyekszik ellensúlyozni a működés racionalizálásával.
A dél-magyarországi villamosenergia-szolgáltatók közül az EDF DÉMÁSZ rendelkezik a leghosszabb elosztóvezeték-hálózattal, a közművezeték után fizetendő adó kiemelkedően nagy terhet ró a társaságra. Az adó- és tarifaváltozások együttes hatása miatt az EDF DÉMÁSZ továbbra is alapos költségoptimalizálásra kényszerül, így mind beruházási, mind működési költségeit folyamatosan felül kell vizsgálnia - a többi gazdasági társasághoz hasonlóan - annak érdekében, hogy a bevételekhez igazítsa azokat.
2014-ben eddig nem volt létszámleépítés, azonban a menedzsment, ahogy eddig is, továbbra is megvizsgál minden megoldást a fenntartható és hatékony működés érdekében, hiszen az EDF DÉMÁSZ célja és fő feladata továbbra is az, hogy ügyfeleinek folyamatos és biztonságos villamosenergia-szolgáltatást nyújtson a szabályozó hatóság által elvárt minőségben. Az elmúlt évben azonban több mint 1400 dolgozójából közel 300-at küldött el, az EDF DÉMÁSZ Zrt., így most 1170 embert foglalkoztatnak.
Sajtóinformációk szerint az elmúlt hetekben újabb leépítésekről és "brutális mennyiségű" túlóráról számoltak be a nevük elhallgatását kérő dolgozók. Elmondásuk szerint gyakran 16-18 órákat kell dolgozniuk, mert olyan kevés szerelő maradt. A Délmagyar információi szerint az adminisztratív munkatársaknál sem ritka a több mint 12 órás munka. Emiatt nem tudják elvégezni időben a javításokat, illetve többet kell várniuk a fogyasztóknak az ügyfélszolgálaton. Kiskunhalason hetente mindössze két napon, egy nap délelőtt, másik nap délután van ügyfélfogadás a helyi kirendeltségen, ilyenkor hosszú tömött sorokban várakoznak az ügyfelek, a félfogadási idő végéig, előfordul azonban, hogy sokan így sem tudják elintézni ügyes-bajos dolgaikat.
A DÉMÁSZ Szakszervezet elnöke szerint a 2013-as legutóbbi, több mint 20 százalékos leépítést nem előzte meg semmiféle előzetes hatástanulmány, vagy felmérés. Emiatt a munkatársakra sokkal nagyobb terhelés jut, ez többször, sőt szerintünk túl sokszor okoz túlórákat. Nagy Sándor megerősítette a lapnak, hogy emiatt a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatások színvonala csökken az ügyfélszolgálaton és a műszaki területen is. A szakszervezet vezetője szerint erről nem a dolgozók tehetnek, hiszen ők gyakran ebédszünetüket, pihenőidejüket feláldozva teljesítenek. Hibaelhárításoknál gyakori a 14-16 órás munkavégzés. Ez a szerelők készenlét alatti munkájánál azt jelentheti, hogy úgy dolgoznak feszültség közelében, feszültség alatt, hogy már 20-22 órája talpon vannak.
Mivel ez nagyon nagy körültekintést igénylő munka, ahol alapvető a munkabiztonság, erről folyamatosan egyeztetnek a menedzsmenttel. A szolgáltatási színvonal tudatos csökkentését is megerősítette az érdekképviseleti vezető. Úgy fogalmazott, a menedzsment legfelső francia vezetői tudatosan felvállalták, hogy a leépítések, átszervezések kellemetlenséget okozhatnak a fogyasztóknak. Idézte a lapnak a menedzsment álláspontját: "csak annyit nyújtunk, amennyit előírnak számunkra".
Az EDF-DÉMÁSZ a tavalyi kormányzati intézkedéssel bevezetett rezsicsökkentés ellenére is enyhe pozitív eredménnyel zárta az elmúlt évet, és több mint 13 milliárd forint osztalékot vitt ki a tulajdonos EDF a cégből. A tulajdonos EDF nagyjából 85 százalékban a francia államé. A szakszervezet információi szerint mindeközben újabb 20 százalékos költségcsökkentést terveznek a szolgáltatónál, ami szerintük a dolgozói létszámban is meg fog mutatkozni. Soron kívüli egyeztetést kértek, minden eszközt meg kívánnak ragadni, amivel megakadályozhatják az esetleges leépítéseket - közölte a szakszervezet vezetője, aki szerint a munkavállalókon és ezen keresztül a fogyasztókon csattan a rezsicsökkentés hatása.
Kép-szöveg: Pozsgai Ákos