Előadás a finn kerékpáros kultúráról
Közélet

Előadás a finn kerékpáros kultúráról

A közelmúltban kerékpáros szakmai tanulmányúton vette részt egy magyar küldöttséggel Helsinkiben Fülöp Róbert Kiskunhalas polgármestere. A városvezetőt a Halasi Bringabarát Klub hívta meg rendszeres havi találkozójukra a Végh-kúriában csütörtökön este. A prezentációval egybekötött szakmai élménybeszámolón a helyi és környéki kerékpárút fejlesztések is szóba kerültek.

Nem is áll olyan rosszul a város és környéke kerékpárút ellátottság terén – kezdte beszámolóját a polgármester. Fülöp Róbert azt is hozzátette gyorsan, hogy hátradőlni azért nincs oka a városvezetésnek, mert van még mit tenni, hogy ez egyre népszerűbb közlekedési forma még jobb feltételeket kapjon a térségben.

Kiskunhalason népszerű a kerékpározás, amiért sokat tett mások mellett a Halasi Bringabarát Klub is – jelentette ki a polgármester. Kétnapos Helsinki kiküldetésemet többek között annak is köszönhetem, hogy városunkat kerékpárosbarát helyként tartják nyilván. Én képviseltem a legkevesebb lakosságszámú települést összehasonlítva a csoport tagjainak városaival, ami büszkeséggel töltött el, hogy kisméretünk ellenére a kiválasztottak közé kerülhettünk.

A városvezető több száz képet készített Helsinki útján, amelyekből válogatva ismertette, hogy milyennek látta és tapasztalta a finn közlekedési kultúrát a kerékpározás aspektusából. Kiemelte, hogy a finn fővárosban méretéhez viszonyítva kevesebb összefüggő kerékpárút-hálózat van, mint előtte gondolta, azonban azok célszerűen, átgondoltan épültek és szinte alig keresztezi más közlekedési útvonal.

A téli, havas útviszonyok sokkal hosszabb ideig nehezítik az ott élők életét, de ott ez természetes. Például 5 cm-es hó esetén még nem történik hóeltakarítás és a havas, lejárt utak is jellemzők voltak.  Ugyanakkor hozzátette, hogy a síktalanításra és a nagyobb havazásra komoly technikai, anyagi háttérrel, szállító kapacitással rendelkeznek.  A finneknél, ahogy más északi országokban pedig természetes a kerékpáron és autókon a szöges gumi.

A finnek tudatosan terelik az alternatív közlekedés irányába az életüket. A forgalomlassításnál a 30-as sebességkorlátozás gyakori, ami már a kerékpározás alternatívája tud lenni, miközben helytakarékos, hiszen a bringák sokkal kisebb teret foglalnak el az úton. A kerékpártárolást rendkívül praktikusan, több szintes parkoló rendszer kialakításával oldják meg. A kerékpárutak mentén elhelyezett hulladékgyűjtők pedig megdöntöttek, hogy nyílásuk a bringás menetirányával szemben könnyen elérhető legyen. Összességében a kerékpárosok szemszögéből sok-sok átalakítást végeztek a főváros közlekedési rendszerében, ami ugrásszerű javulást hozott a balesetek visszaszorításában.

Az előadás utolsó részében a találkozón résztvevő bringabarátok kérdéseket tettek fel, nem csak Fülöp Róbert utazásával, hanem a helyi kerékpáros életet érintő témákkal kapcsolatban is. A polgármester sok más mellett elárulta, hogy a halasi kerékpárút fejlesztések sorában prioritást élvez a Keceli út buszfordulótól befelé vezető részén kialakítandó kerékpárút a belvárosig. Az előadás végén Daday Attila, a Halasi Bringabarát Klub elnöke és az egyesület titkára, Király Gábor megköszönték a városvezetői tájékoztatót. A klubest az egyesület belsőéletével kapcsolatos témákkal folytatódott.